Tuesday 29 December 2015

Pengembaraan Eropah 15 hari: London

   Bermula pengembaraan travel eropah selama 15 hari pada 28 May 2015, saya bertolak dari Sunderland UK (student university of Sunderland) ke London, UK. Dengan harga tiket bus cuma £8 ke London dari Sunderland. Tempoh perjalanan selama 6-7jam ke London. saya mengambil bus dari syarikat Megabus, anak syarikat kepad National Express UK kalau saya tidak silap. Harga tiket bus UK sangat berbeza dari Malaysia. kebanyakan harga tiket bus atau train di UK berubah setiap masa, lagi awal anda beli, lagi murah harga tiket anda dapat. Seelok-eloknya anda membeli tiket bus UK online lebih awal kerana harga berkali ganda lebih murah.

   Selain daripada perjalanan dalam UK, Megabus juga ada tawarkan perkhidmatan bus ke negara-negara Eropah lain, boleh check sendiri di website megabus. Anda boleh ke Paris, Brussels, Amsterdam, Munich, Barcelona dengan menaiki bus sahaja dari London. Tapi masa perjalanan sangat-sangat panjang. 

    Setiba saya di kota London, saya terus bergegas ke Heathrow airport untuk mengambil adik saya yang baru tiba di London. Sampai sahaja di London, saya menggunakan perkhidmatan Underground tube London untuk ke Heathrow Airport. Setelah saya mengambil adik saya terus kami berjalan ke tempat-tempat highlights seperti London eye, Big Ben, Palace of Minster, Buckingham Palace, Tower Bridge,  Emirates stadium (untuk peminat Arsenal) dan Platform 9 3/4 di King Cross Station. 

    Kami menghabis masa 2 hari di kota london sebelum menaiki Megabus ke Paris. Pada pukul 8 malam tepat, kami berdua mengambil bus ke kota Paris. dan kami tiba di kota paris tepat pada pukul 6 pagi keesokkan harinya. Tidur di dalam amat menyeksakan dan perit namun demi menjimatkan sumber kewangan ia sungguh berbaloi. 


London Eye

Big Ben


 Penulis bersama adiknya di Big Ben London

 Buckingham Palace 

 Emirates Stadium, London

 Platform 9 3/4 untuk peminat Harry Potter di King Cross Station



Tower Bridge London

No comments:

Post a Comment