Wednesday 3 February 2016

Pengembaraan Eropah 15 hari: PARIS

Pada 29/5/2015, Jam 0600, Kami tiba di Porte Maillot Coach park, Paris. Terus kami cari Metro train yang terdekat untuk pergi ke The Loft Hostel. Pengalaman naik bus dari Paris ke London memang kena banyak sabar, walaupun bus bermalam, tapi ianya dia selesa seperti disangkakan. Sepanjang perjalanan ke Paris, Anda terpaksa turun naik bus semasa menaiki Feri menyeberangi selat English ke Paris. Untuk backpackers berjiwa kental, waktu perjalanan yg hampir 10jam dan tidur tidak mencukupi tiada masalah (but i"m not).

Kami terus beli tiket One Day Pass Metro berharga €7 untuk pusing satu Paris. Kami bergegas ke The Loft Hostel. Harga untuk bermalam di hosterl tersebut €30 dalam mixed dorm. Kami cuma lelaki berdua, so kami tak kisah untuk tidur dalam mixed dorm. Hostel ini sangat selesa, ada ruang dapur sebelah pintu masuk, breakfast disediakan, tempat hangout yang banyak, dorm bersih dan selasa dan tandas yang bersih.

Kami mengambil metro train untuk melawat The Louvre Museum dalam masa perjalanan cuma 20minit. Setibanya di The louvre, kami pusing2 melihat ragam manusia dengan kamera. Pelbagai jenis pelancong ada. The Louvre yang sangat masyhur dengan pyramid kaca yang dimana bawahnya terdapat museum lukisan Mona Lisa. Sebenarnya, kami bukan kisah sangat untuk masuk ke dalam museum dan tengok lukisan2 atau artifacts, cukup sekadar sampai The Louvre Museum. Sekitar The louvre museum terdapat bangunan yang cantik sampai kami tak sempat nak google.

Kemudian, Kami berjalan kaki ke Arc De Triomphe monuments. Sambil berjalan kaki kami dapat merasa suasana Paris, Kesibukan traffic paris dan budak-budak scam mintak sign dan donation. Susunan Bangunan2 di paris sangat cantik dan klasik sesuai untuk budak2 acah hipster, bukan aku. Perjalanan kami ke Arc De Triomphe memang menarik, sepanjang perjalanan kami lalui kedai Laduree Champ Elysees, kami nk beratur sekejap utk try beli macaroon sedap katanya. tapi rasa macam malas terus sambung perjalanan. Kedai handbag Longchamp pun ada, tapi backpackers mana boleh angkut barang banyak2. Setibanya kami sampai Arc De Triomphe, kami cepat2 tangkap gambar. Kalau melancong waktu musim panas memang ramai sangat2 orang, kita terpaksa melayan kerenah orang minta gambar dan pada masa sama kita mintak orang lain ambik gambar kita balik. Di Paris macam2 kes ada dari hilang barang, kena curi, kena ugut dalam kalangan pelancong. Setiap kali apa2 mesti lebih berhati2 sebab backpackers tak banyak duit dan kena sentiasa berhati2.

Sudah puas tangkap gambar di Arc De Triomphe monuments, Kami pergi ke destinasi terakhir yang wajib di Paris iaitu Menara Eiffel Tower. Kalau dari Arc De triomphe monuments ke Eiffel Tower dengan berjalan kaki mengambil masa 30 minit tapi lebih baik kami naik metro. Disebabkan Metro berdekatan Arc De triomphe tutup, kami terpaksa berpatah balik ke belakang sikit utk pergi ke Metro George V. Dari situ, kami mengambil masa 25 minit untuk tiba di Eiffel Tower. Sekurang2nya dapat menjimatkan tenaga untuk berjalan.

Kami tiba Eiffel tower dan membazir masa berlegar2 di sekitar Eiffel tower untuk cari angle terbaik untuk selfie atau panorama. Daripada usaha macam ini, kami berhasil dapatkan shot2 yang terbaik. Sekurang2nya malamnya dapat tidur dengan nyenyak sebab gambar angle cantik, apa benda aku mengarut ni.

Selepas berjalan sekitar Eiffel Tower, kami bergegas ke Gare de Lyon Train station untuk booking train ke Interlaken, Switzerland dan mengesahkan "Eurail Global Pass Train Ticket". Gare de Lyon train station cuma 26minit sahaja dengan menaiki Metro dari hostel kami. Walaupun sudah ada tiket Eurail Global pass, kami terpaksa tempah tiket untuk menjimatkan masa perjalanan. Dengan menggunakan Eurail Global pass, kami kena bayar train ticket ke Basel dlm €35 utk seorang. Setelah selesai urusan tempahan tiket keretapi, kami terus pulang ke Hostel dan serta singgah ke kedai Kebab untuk makan dan kemudian beli barangan makanan tambahan. Kebab €5, Creeps Nutella €3.90, Pisang €2 dan Telur €0.80.