Tuesday 29 December 2015

Pengembaraan Eropah 15 hari : Perancangan

Pada 29 May 2015 lepas, saya dan adik saya Faizal Nazeri telah pergi melancong ke Eropah dengan menaiki train dan bus sahaja. kami merancang untuk melancong ke 11 buah negara di Eropah (France, Switzerland, Italy, Vatican City, Germany, Austria, Hungary, Netherlands, Sweden, Denmark, Belgium). Kami pergi ke tempat-tempat utama sahaja bagi sesebuah negara dan dalam jangka masa 15 hari.

Tempat-tempat yang dilawati:-
  1. Paris, France
  2. Interlaken dan Luzern, Switzerland
  3. Milan, Rome dan Venice, Italy
  4. Vatican City
  5. Munich dan Berlin, Germany
  6. Salzburg dan Vienna, Austria
  7. Budapest, Hungary
  8. Copenhagen, Denmark
  9. Malmo, Sweden
  10. Amsterdam, Netherlands
  11. Brussels, Belgium

   Ini semuanya tempat-tempat highlight bagi setiap negara yang kami pergi. Banyak cabaran dan dugaan yang menanti terutamanya kekangan wang dan masa. Bagi menjimatkan wang, Kami membeli tiket Eurailpass selama 15 hari dengan harga Euro379. Disebabkan saya student belajar di UK, kami menggunakan mata wang Pound Sterling, maka harga dalam £278 dan harga dalam ringgit pada masa itu rm1556.80. Sekarang mungkin mencecah rm1800 disebabkan kejatuhan ringgit Malaysia. 

   Adik saya merupakan pelajar universiti di Malaysia, semua kos kami perlu berhemah dan jimat semasa Eurotrip kami. Kami travel menggunakan style bagpacking ke 11 buah negara ini. Maka kurang bebanan yang dibawa dan cenderamata yang dibeli. Tujuan bagpacking kami lebih menikmati keindahan europah dan melihat kehidupan masyarakat Eropah. 

Tiket Eurailpass

   Saya cerita sikit bagaimana tiket Eurailpass berfungsi semasa Eurotrip saya. Dengan adanya tiket Eurailpass, saya boleh naik mana-mana train yang saya suka di 33 buah negara di Eropah (kecuali UK). Tetapi dia ada syarat juga, kita hanya boleh train yang tidak perlu kepada reservation. Kebanyakan train yang perlu reservation ialah Keretapi laju. kebanyakan train antara bandar boleh pakai Eurailpass. Anda boleh check sendiri dari website ni www.eurail.com/eurail-passes/global-pass. Jika anda seorang pelajar/pekerja di UK/Eropah lebih dari 6 bulan, saya cadangkan anda mendapat tiket Interrail pass. Ia lebih murah dari Eurailpass dan fungsi nya sama sahaja dengan Eurailpass.


   Di dalam website ni ada pelbagai tempoh masa untuk digunakan dan harganya berbeza, pakej tiket yang saya ambik adalah 15 days continuous youth class (saya masih muda lagi). Tetapi semasa saya dapat promosi 2 hari tambahan percuma, lalu menjadi 17 days continuous dan hakikat saya cuma menggunakan 15 hari kerana kepenatan. Apa yang dimaksudkan "continuous" ialah validity tiket ini contoh selama 15 hari berterusan wlaupun kita tidak menaiki keretapi daripada hari pertama menaiki train.

   
   Cara-cara bagaimana nak tahu keretapi pukul berapa sampai, bagaimana nak rancang? boleh percaya ke masa keretapi sampai? ada delay ke? Komen saya mudah sahaja, keretapi di Eropah tidak kita bayangkan di Malaysia. Kebanyakan keretapi tepat pada masa ketibaan dan konsisten. Jarang sekali perubahan lokasi dan masa untuk keretapi antara bandar di Eropah. Bagaimana saya rancang perjalanan saya dengan mudah? saya cuma pakai apps android/iOS yang disediakan dengan nama "rail planner apps". Bagaimana nak guna? boleh rujuk sini. Kelebihan apps ini, kita boleh semak jadual keretapi secara offline atau tanpas talian internet.


   Bagaimana nak guna Eurailpass? senang sahaja. Semak jadual keretapi menggunakan apps Rail Planner, pilih masa dan tempat berlepas dan kemudian naik sahaja dan cari tempat kosong dan tiada reservation. Kemudian catit masa berlepas, masa tiba, lokasi berlepas dan tiba dalam envelop Eurailpass. Senangkan? Cuma pastikan setiap kali anda naik keretapi, sentiasa isi maklumat perjalanan anda dalam Eurailpass kerana konduktor keretapi akan datang menyemak tiket anda. 


No comments:

Post a Comment